Niedobór witaminy B12 - jak z nim walczyć?

Niedobór witaminy B12 - jak z nim walczyć?

Witamina B12 (kobalamina) to związek chemiczny, którego obecność w organizmie jest ważna do prawidłowego funkcjonowania wielu narządów. Jej głównymi źródłami są produkty pochodzenia zwierzęcego. Bogate w witaminę B12 są między innymi: wędliny, mięso, nabiał, skorupiaki oraz jaja. Niedoborem tego związku są więc zagrożeni przede wszystkim wegetarianie. Problem niedoboru dotyka jednak coraz więcej osób.

Witamina B12 - podstawowe właściwości

Witamina B12 wpływa na rozwój i wzrost komórek w organizmie. Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie gospodarki węglowodanami, białkami oraz tłuszczami, wpływając na syntezę poszczególnych związków. Witamina B12 odgrywa istotną rolę w trosce o układ nerwowy. Niedobór tego związku może więc objawiać się ciągłym zmęczeniem, zaburzeniami pamięci, problemami z koncentracją, a nawet nerwowością. Długotrwały deficyt witaminy B12 w organizmie może doprowadzić do stanów depresyjnych oraz zwiększyć ryzyko wystąpienia zawału serca lub udaru mózgu. Jak więc można zauważyć, niedobór witaminy B12 może mieć wiele negatywnych skutków, dlatego też warto zatroszczyć się o dietę bogatą w ten związek oraz właściwą suplementację. W przypadku witaminy B12 najkorzystniej zażywać suplementy zawierające kompletny zestaw witamin z grupy B (witamina B complex).

Witamina B12 - co powoduje niedobory

Witamina B12, jak już zostało wspominane, spotykana jest głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Jej niewielkie ilości można znaleźć również w artykułach pochodzenia roślinnego (m.in. kiszone ogórki, kiszona kapusta). Warzywa pozyskują ten związek w procesie fermentacji. Witamina B12 jest także wytwarzana w organizmie człowieka - w przewodzie pokarmowym z udziałem flory bakteryjnej. Jednak wciąż najbogatszymi źródłami tego związku są: jaja, wołowina, wieprzowina, drób, podroby, ryby oraz skorupiaki.

Przyczyn niedoboru witaminy B12 można dopatrywać się w zwiększonym wydalaniu związku z organizmu wraz z moczem oraz chorobach jelit, które negatywnie wpływają na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Deficyt witaminy B12 może być także wywołany chorobami o podłożu pasożytniczym.

Witamina B12 - walka z niedoborami

Dieta, nawet najbogatsza w produkty pochodzenia zwierzęcego, rzadko jest wystarczającym sposobem na uzupełnienie niedoborów witaminy B12. Najczęściej konieczne jest włączenie suplementacji. Preparaty z samą witaminą B12 nie są najlepszym rozwiązaniem, ponieważ niedobór tego związku często jest powiązany z deficytem innych witamin z grupy B.

Suplement diety powinien więc stanowić kompletny zestaw witamin z grupy B. Witamina B w kapsułkach powinna charakteryzować się wysoką przyswajalnością. Jest to możliwe tylko i wyłącznie dzięki zawartości innych składników (m.in. choliny, inozytolu, piperyny). Przykładem wysokiej jakości suplementu diety dostępnego na naszym rynku i zawierającego związek, którym jest witamina B, jest Vit B (witamina B complex) marki Cheers. Do produkcji preparatu wykorzystano technologię clean label, czyli witamina B complex nie zawiera zbędnych substancji - barwników, dodatków oraz konserwantów. Na plus zasługuje także to, iż kapsułki Vit B marki Cheers są w pełni wegetariańskie i nie zawierają substancji żelujących.

W przypadku niedoboru związku, którym jest witamina B, warto sięgnąć po sprawdzone rozwiązania. Pierwszym krokiem jest wzbogacenie diety w ten związek. Jest to szczególnie trudne w przypadku wegetarianów. Nierzadko jedynym wyjściem jest więc przyjmowanie suplementów diety, zawierających kompleks witamin z grupy B.

Więcej informacji na stronie https://cheers.com.pl/witamina-b-complex/

O serwisie

E-mail: support@lira.net.pl