Co oznacza wyważanie kół w samochodzie?

Co oznacza wyważanie kół w samochodzie?

Wiosną i latem nasze samochody są bardzo zapracowane. Często jeździmy nimi na długich trasach, głównie po autostradach, z prędkością od 90 do 120 km na godzinę. To właśnie wtedy niedowaga kół jest najbardziej widoczna. Objawia się ono drganiami na kierownicy, które mogą wpływać nie tylko na komfort jazdy, ale także na kondycję i pracę zawieszenia samochodu.

Co wyważanie kół oznacza dla samochodu?

O tym, że niedoważone koła mogą powodować znaczne szkody w zawieszeniu naszego samochodu, możemy wnioskować wykonując kilka prostych obliczeń. Na niewyważone, niewyważone koło o masie 15 g działa siła odśrodkowa o wartości 4 kg. Dzieje się tak dlatego, że na koło działa łożysko o sile 40N. Koło obraca się z prędkością 130 km/h, czyli 1000 razy na minutę. Oznacza to, że 4 kg może uderzyć w zawieszenie samochodu 1000 razy w ciągu jednej minuty. Jak widać, ma to negatywny wpływ na stan samochodu.

Czy wyważanie kół wystarczy?

Zdarza się, że wyważenie kół nie rozwiązuje problemu. Zanim podejmiemy jakiekolwiek inne działania, musimy upewnić się, że koła są w stanie wyważenia. Dobry stan techniczny i odpowiednia kalibracja wyważarki to kluczowe czynniki w wyważaniu kół samochodowych. Warto skorzystać z usługi wyważania kół w sprawdzonym warsztacie, w którym wykwalifikowani pracownicy rozwiążą Państwa problem.

Wyważanie kół - najczęstsze pytania - dowiedz się więcej na http://kluczeudarowe.pl/wywazanie-kol-najczestsze-pytania_livx.a

Zmiana koła w samochodzie

Dynamiczne wyważanie kół

Omówiliśmy już, że samo wyważanie nie zawsze eliminuje problem. Co zatem może być przyczyną drgań koła kierownicy? Możliwości jest wiele.

  • Skrzywiona felga
  • Opony o niewłaściwym kształcie
  • Uszkodzony układ napędowy
  • Uszkodzona piasta koła
  • Nierównomiernie dokręcone koło

Rozwiązaniem naszego problemu może być wyważanie kół. Wstępnie wyważone koła balansują na samochodzie i eliminują drgania pochodzące od piasty, układu napędowego lub opony.

Wyważarka do kół działa podobnie jak wyważarka stacjonarna, z tą różnicą, że posiada uchwyt na całe zawieszenie samochodu, a nie tylko na koło. Czujnik wychwytuje drgania generowane przez niewyważone, wibrujące koło. Jest on zamontowany na podstawce, która jest umieszczona jak najbliżej koła, najlepiej pod lub tuż pod sworzniem zwrotnicy. Ciężar wyważający jest umieszczony na zewnętrznej krawędzi obręczy. W przypadku niedowagi większej niż 20 g dodaje się dwa odważniki.

Koła z kołpakami należy zawsze ważyć razem. Kołpaki mogą powodować niewyważenie nawet do 20 g. Jeśli drgania nie ustępują, problem może zdiagnozować doświadczony technik.

O czym należy pamiętać?

Po pierwsze, ważne jest, aby pamiętać, że wyważanie kół nie eliminuje niewyważenia pionowego. Istnieją zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy tej czynności. Niektórzy uważają, że poprawia ona komfort i bezpieczeństwo jazdy, a inni sądzą, że jest to czynność marnotrawna, która dodaje niepotrzebnych kosztów.

Ważne jest, aby pamiętać, że koło musi być zdjęte z piasty po każdym użyciu.

Pamiętaj, że niedoważanie kół może powodować spadek komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dzieje się tak, ponieważ spada przyczepność kół do podłoża. Jest to szczególnie niebezpieczne podczas jazdy po mokrej nawierzchni.

Kontakt do redakcji:

E-mail: support@lira.net.pl